Kavka is een jongerencentrum met twee locaties in Antwerpen: Kavka Oudaan en Kavka Zappa ☜ EVENTS ☜ CO-WORK ☜ RUIMTE ☜ VRIJWILLIGERS ☜

Online

10 tips om deze periode gezonder en gelukkiger door te komen

10 tips om deze periode gezonder en gelukkiger door te komen

Geschreven door Kavka - 17/11/2020

Het zijn rare tijden, en net daarom is het normaal om niet helemaal oké te zijn. We delen tien tips van fit in je hoofd die kunnen helpen om deze periode gezonder en gelukkiger door te komen.

Begin met de tips die jou het meest aanspreken. Lees hier hoe je er concreet aan begint. Laat gerust weten welke tips jou helpen of wat jij doet om in deze periode mentaal gezond te blijven!

1. Vind jezelf oké

Jezelf aanvaarden is belangrijk. Wie zichzelf niet aanvaardt, voelt zich minderwaardig en kan zich daardoor moeilijker gelukkig voelen. Veel mensen zijn ongelukkig omdat ze willen voldoen aan onrealistische verwachtingen. Laat je niet doen door een samenleving die van ons verwacht dat we allemaal mooi, slim, sexy, gezond, gelukkig en rijk zijn. Dat is onmogelijk. Hou dus op met vergelijken (en ontvolg op sociale media ineens alle profielen die je stiekem ongelukkig maken).

2. Praat erover

In je hoofd kan je van een mug een olifant maken. Gevoelens kunnen overweldigend zijn: ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust. Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er meer vat op. Dat je erover durft te praten, is eerder een teken van sterkte dan van zwakte.

3. Beweeg

Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen, sporten, …Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen. Bovendien krijg je er een heerlijk ontspannen gevoel van. Dagelijks voldoende bewegen … en je voelt je psychisch, lichamelijk en sociaal veel beter.

4. Probeer iets nieuws

Nieuwe ervaringen zorgen voor nieuwe prikkels. Iets nieuws doen of leren, zorgt ervoor dat je horizon verruimt. Wees niet te streng voor jezelf, je hoeft geen meesterwerk te creëren of je hoeft geen extreem vreemde dingen te doen. Bloemschikken, een origineel gerecht bedenken, een brief schrijven, een cartoon tekenen … Het zijn misschien kleine dingen, maar ze kunnen toch een nieuwe wereld voor je openen. Het zijn allemaal zaken die je zelf kunt doen en die je het gevoel kunnen geven dat je leeft én creëert!

5. Reken op vrienden

Zolang je zelf niet praat, kunnen je vrienden niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Als je het moeilijk hebt kost het energie om naar hen toe te stappen, maar je moet het absoluut doen. Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen.

6. Durf nee zeggen

Nee zeggen tegen iemand die je graag ziet, vraagt kracht. Als dat niet lukt, word je boos op jezelf en op de ander. Je voelt je dan nog slechter. Het kan moeilijk zijn om nee te zeggen tegen je lief, een vriend of een medestudent. Maar een nee kan heel bevrijdend werken voor jezelf én voor anderen. Mensen zullen jou waarderen als een persoon met een eigen mening.

7. Ga ervoor

Durf je te engageren. Probeer je aandacht eens op iets anders te richten dan op je problemen. Op die manier verplicht je jezelf om je op iets anders te concentreren. Door in iets op te gaan, neem je afstand van je moeilijkheden. Daardoor doorbreek je je gepieker en ontspan je meer.

8. Durf hulp vragen

Als je hulp vraagt, dan kan je samen met anderen zoeken naar een oplossing die je alleen niet vindt. Er kan dan een grote last van je schouders vallen. Dat kan deugd doen voor jezelf én voor anderen. Die anderen zijn immers opgelucht omdat ze niet meer moeten proberen om je gedachten te lezen. Eens ze weten wat er met je scheelt, kunnen ze zich spontaner gedragen en zich zelfzekerder voelen in je gezelschap.

9. Gun jezelf rust

Slorpen je studies, je vrienden, je ouders … bijna al je tijd op? Dan krijg je daar misschien stress van. Je wordt dan prikkelbaar en slechtgehumeurd. Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.

10. Hou je hoofd boven water

Zit je in een periode dat alles lijkt tegen te vallen? Dan kan je soms niks anders doen dan het hoofd boven water proberen te houden: gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf. Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, drink thee, ga wandelen of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.

Meer info om concreet met de stappen te starten en nog veel meer vind je op de website van fit in je hoofd.

Close

Contacteer ons

Zappa is verhuisd!

Zappa.be is verhuisd naar kavka.be omdat we geloven dat beide locaties elkaar versterken en we ze op die manier digitaal dichter bij elkaar willen brengen. Ontdek op onze nieuwe website wat we te bieden hebben aan jongeren initiatief!

Klik om verder te gaan.